(tr) [Medya] Erkeksen atölyeye gel

a-infos-tr at ainfos.ca a-infos-tr at ainfos.ca
Fri Jan 1 23:46:42 CET 2010

10 soruda erkekliğin kitabını yeniden yazan 'Biz Erkek Değiliz
İnisiyatifi' tacize karşı: Kendini ve erkekliğini sorgulamak
isteyenler atölyemize gelsin
Taciz ve Tecavüz. Dünya üstünde tacize uğramamış, tecavüz korkusuyla
yüz yüze gelmemiş bir kadın var mı? Biz Erkek Değiliz İnisiyatifi bu
soruyu bir de öteki taraftan soruyor: Dünya üstünde hiç kimseyi taciz
etmemiş, ya da tecavüz korkusu yaratmamış bir erkek var mı?
Bu sorular kendilerine "Biz Erkek Değiliz İnsiyatifi" adını veren ve
"Öldürmek, tecavüz etmek erkeklikse biz erkek değiliz" sloganıyla yola
çıkan 50 erkeğe ait. İlk olarak "Barış Gelini" olarak tanınan İtalyan
sanatçı Pippa Bacca'nın Türkiye'de tecavüz edilerek öldürülmesine
tepki olarak giydikleri kara duvaklarla tanıdığımız BEDİ,
oluşturdukları atölyede yaptıkları çalışmalarla dikkatleri üzerlerine
çekiyor.

'Nasıl bir erkeksin' testi
Erkek egemen toplumda, kadınların ezildiğini, taciz ve tecavüze
uğradığını vurgulayan BEDİ üyeleri hazırladıkları anketle, kendilerine
"Erkek" diyen herkese "Nasıl bir erkeksin" sorusunu yöneltiyor.
Üyelerden Orhan Cerav'a göre toplumdaki şiddeti erkek oluşturuyor.
Erkekliğin kışkırtıldığını ve bunun saldırganlığa dönüştüğünü belirten
Cerav'ın "nasıl bir erkek" olduğunu algılaması ise kendisiyle
yüzleşmesiyle başlıyor. Cerav kendisiyle yüzleşmesini şöyle anlatıyor:
Üvey babamın anneme uyguladığı şiddeti seyrettim. Kız kardeşimi dövdüm
ve karımın namus meselesini dert edinip oğluma erkeklik egosunu
yükledim. Daha sonra yüzleşme sürecine girdim ve böyle bir erkek olmak
istemediğime karar verdim, gruba katıldım."

Türkiye'de "erkek" algısının çok küçük yaşlarda toplum tarafından
verildiğini söyleyen Cerav, "Toplumdan beklenen erkeklik daha çok
askerlik yapmak, para kazanmak, aile ve namus kavramına sahip çıkmak
olarak kodlanıyor. Bu da beraberinde toplumsal erkek rolünün algısını
oluşturuyor" diyor.

Erkek kendini üstün hissediyor
BEDİ'nin fikir babası Yavuz Atan, gurubu kurmadan önce "Zorbalığı,
şiddeti, militarizmi, tahakküm etmeyi, yüksek sesle höykürmeyi,
küfretmeyi, korkutmayı, sindirmeyi, acımasız olmayı, öldürmeyi,
kahramanlığı kabul etmek istemedim" diyor. Anti-militarist olduğunu
söyleyen Atan'a göre, erkeklik ritüeli sünnetle başlıyor: Sünnetle,
yüce erkekliğe adım attığı hissettirilir. Sonra okulda, evde roller
ayrılır. Kız çocuğu ve erkek çocuğu toplumu oluşturan tüm
zihniyetlerin ürünü olmaya başlar. Bir taraftan adam olması için
askere gönderilir ama burada da ezilerek ve aşağılanarak öğrenmeye
mecbur edilir. Kadın meselesi aslında kadınların değil, erkeklerin
meselesi.

Atan, Türkiye'de erkeğin anatomik özelliklerinin bir üstünlük olarak
algılandığı görüşünde: Toplumda "erkek adam taciz eder, bakar, laf
atar, aldatır" düşünceleri kabul görüyor. Erkekler, kadınların bedeni
üzerinden erkek muhabbeti yapar, kadınların cinsel organlarını küfür
etmek için kullanır, ama annesine küfür edildiğinde namus meselesi
olur hatta uğruna cinayetler işlenir.

Erkeklerin nasıl bir erkek olduklarını kendilerine daha çok
sormalarını "Biz Erkek Değiliz İnisiyatifi" taciz ve tecavüz konusunda
kendisini geliştirecek erkekleri atölyeye bekliyor.

Haber ve fotoğraf: http://www.taraf.com.tr/haber/46173.htm